Spaanse Grens - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Jan Woerdt - WaarBenJij.nu Spaanse Grens - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Jan Woerdt - WaarBenJij.nu

Spaanse Grens

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

04 Juli 2013 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Hallo allemaal,

Ik ben vanmiddag (donderdag) aangekomen in het plaatsje Saint Jean Pied de Port (foto) aan de Spaanse grens. Dit is het plaatsje van waaruit de meeste lopers naar Santiago vertrekken. Dit stuk, de "Camino", is veruit het drukste deel van de tocht naar Santiago. Het stadje staat ook helemaal in het teken van de pelgrims en je ziet hier veel andere fietsers en lopers. Verder is het een mooi oud en gezellig stadje. Ik blijf hier een extra dag.

Afgelopen dagen zijn weer prima gegaan. Zondagmorgen heb ik Rocamadour bekeken. Ik was er al eens geweest, maar het was zeker de moeite waard om het nog een keer te doen. Het is een prachtig, tegen de rotsen aangebouwd plaatsje, met een enorme kerk en kasteel. Rond de middag ben ik richting Cahor gegaan. Maandag en dinsdag waren heerlijk warme dagen en maandagavond heb ik op een erg mooie boerencamping gestaan. Dinsdag kwam ik een heel bijzondere pelgrim tegen: een Duitser die in een t-shirt liep met 10 meter achter hem aan een ezel met een kar. Het leek wel een kermiskar. Het was een gezellige man. Of hij maf is of de rest van de wereld laat ik maar in het midden.
Woensdag was helaas een regendag, maar 's avonds wel droog. Vanmorgen begon met mist en nu is het weer mooi weer. De route liep de laatste dagen door prachtige en rustige gebieden.

Van Nijeveen naar hier heb ik nu 1900 km gefietst in 19 dagen. Ik heb geen spijt dat ik deze route heb gekozen. Het was een prachtige route met heel veel te zien en door alle bergjes ben ik volgens mij wel sterker geworden. Het weinige vet dat ik had, ben ik nu wel kwijt, ondanks vier keer per dag eten.

Morgen heb ik een rustdag en zaterdag ga ik verder. Ik kom dan door Pamplona, maar ik weet nog niet precies hoe en wat. Dit weekend zijn de jaarlijkse stierenrennen en de stad moet dan een gekkenhuis zijn. Nog maar even informeren wat verstandig is.

Ik heb genoten van het deel tot nu toe, maar vind het wel leuk nu op een deel te zitten waar meer andere Santiago-gangers zijn.

Hartelijke groeten, Jan

  • 05 Juli 2013 - 08:26

    Hans:

    Gaat lekker zo te horen. We komen zo die kant op.

  • 05 Juli 2013 - 11:00

    Michael Van Der Klip:

    Jan,
    Ik was benieuwd hoe het met je ging, maar kon je al niet meer vinden via outlook. Via je website wordt het me duidelijk dat je je droom inmiddels aan het fietsen bent. Prachtige tocht en petje af hoe je de ontberingen trotseert. Ik zal je website vanaf nu regelmatig lezen, want ik ben zeer benieuwd naar je vorderingen.

    Mvg,
    Michael van der Klip

  • 05 Juli 2013 - 14:46

    Boulje:

    Pamplona doen! Heel aparte belevenis met overal schitterende regionale muziek. De stieren zijn dichtende vroeg al geweest. Maat de sfeer moet je meemaken. Veel plezier en liefs vanuit zuid fr. B&B CS.

  • 05 Juli 2013 - 15:20

    Joke En Stef:

    Ha Jan,

    Al het vet kwijt?! Je had al niks. Maar hoe minder spek hoe beter heb ik vanmiddag op de hartrevalidatie voor familie geleerd. En 1900 in 19 dagen! Hoe mik je het zo uit. Je zit dus nog wel steeds op schea. En het lijkt mij idd gezellig dat je nu meer pelrimgangers tegenkomt. Je ontmoet vast vel fietsers en lopers die elkaar graag iets te vertellen hebben. Geniet ervan!
    Joke en Stef

  • 05 Juli 2013 - 18:45

    Pier Gonggrijp:

    Hey Sint Jan. Dat ze dat plaatsje nou speciaal naar jou genoemd hebben! Ik wilde dat bij mij het eerste vet aan het verdwijnen was ;-). Zo te horen gaat het echt lekker. Wij gaan morgen met de sleurhut op pad, een heel andere kant op, maar we blijven jouw verslagen met grote belangstelling en veel respect volgen.

    Groeten, Pier en Grietje

  • 05 Juli 2013 - 19:55

    Andy:

    Hallo Jan,

    Ah, Spanje......lekker eten en drinken voor fietsers....paella en Rioja! Niet zo ver te gaan, maar let op de stieren in Pamplona!

    Groeten, Andy en Kris

  • 05 Juli 2013 - 19:56

    Marjan:

    Ha Jan,

    Leuk om je verslagen te lezen. Fijn dat het zo voorspoedig gaat! Heb je de zwarte madonna nog gezien in Rocamadour? Ben benieuwd hoe het je verder zal vergaan op het drukke stuk in Spanje. Vaya con Dios!
    Hartelijke groet, Marjan

  • 06 Juli 2013 - 19:53

    Petra:

    Ha Jan, wat een prestatie, ben benieuwd hoe het in Pamploma was! Geniet van je reis, kan me voorstellen dat het ook weer prettig is tussen de andere pelgrims te zitten, Gr. Petra

  • 06 Juli 2013 - 20:31

    Lex:

    Nou Jan, je gaat wel als een speer zeg! Ik zou Pamplona en de stiere zeker doen. Dat is toch once in a lifetime volgens mij. Ik blijf je volgen.

    Groeten
    Lex

  • 06 Juli 2013 - 22:56

    Marcel:

    Nu al in Spanje, dat gaat echt als een trein. Je weet dat de tourrenners ook in de Pireneeen zitten. Gezien je snelheid ben ik er van overtuigd dat je ze achter je weet te houden. Ik wens je een goed vervolg met veel mooie ervaringen.
    Adios
    Marcel

  • 07 Juli 2013 - 13:43

    Jan En Sibille:

    Hallo Jan, eindelijk een reactie van ons, We hebben intussen ook onze fietstocht achter de rug. Dat hoor je nog allemaal als je weer terug bent. Heerlijk om te lezen hoe je met volle teugen geniet van deze tocht. DE contacten met de andere fietsers, met de wandelaars en met de locals maken zo'n tocht nog extra speciaal. In nog geen drie weken 1.900 km met heuvels, bergen chapeau! En nu door het prachtige binnenland van Spanje. En... met al je enthousiasme steek je Gea aan. Groet Sibille en JAn

  • 08 Juli 2013 - 08:46

    Ine:

    Dag Jan,
    wat een tocht joh, en voor mijn gevoel gaat het heel snel. Bij elk berichtje een land verder zo ongeveer. Lekker dat het nu mooi weer is. Veel plezier met de rest van de Camino, ben ook wel benieuwd of de sfeer ook anders is. Mooie tocht en goede reis
    groeten
    ine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Op de ligfiets van Nijeveen naar Santiago de Compostela.

Actief sinds 24 April 2013
Verslag gelezen: 1097
Totaal aantal bezoekers 21906

Voorgaande reizen:

16 Juni 2013 - 02 Augustus 2013

Op de ligfiets naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: