Cruz de ferro - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Jan Woerdt - WaarBenJij.nu Cruz de ferro - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Jan Woerdt - WaarBenJij.nu

Cruz de ferro

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

12 Juli 2013 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Hallo allemaal,

Vandaag (vrijdag) de klim naar het Cruz de Ferro op het hoogste punt (1500 meter) op de route. Een prachtige fietsdag, een heel mooie route, een leuke klim en een spectaculaire afdaling. Onderweg een aantal leuke plaatsjes. Ik zit nu in Villafranca del Bierzo.

Het Cruz de Ferro is een simpel ijzeren kruis en van oudsher een bemoedigend punt voor pelgrims dat zij Santiago zullen halen. Het kruis staat op een hoop met stenen en het is een oud gebruik, dat velen in ere houden, hier een steentje neer te leggen als afsluiting van een periode of als gedachtenis aan iets of iemand. In al zijn eenvoud is het een indrukwekkend punt op de route.

Woensdag was een beetje een rare dag. De route ging over een kale en vlakke hoogvlakte en met een stevige wind in de rug ging dat erg hard. De omgeving was echter erg saai. In het begin betekende dit "plaatsje hoppen". Een plaatsje bekijken en dan, hop, op het grote blad naar het volgende plaatsje. Me wel realiserend dat ik hierbij in een uur de gemiddelde dagafstand van de wandelaar aflegde. In de loop van de dag werden de plaatsjes echter vervallen en naargeestig. De kroon spande El Burgo Ranero. Er circelden nog net geen gieren om de kerktoren, maar verder vond ik het helemaal niks. Ik zou hier kamperen, maar ben snel verder gegaan. Vond uiteindelijk een leuk plekje 25 km verder op.

Ik heb grote bewondering voor de wandelaars hoe zij zo'n saai stuk doorkomen. Voor mij een dag is voor hen dagen zwoegen. Overigens is wandelen de enige echte "Camino doen". De speciale sfeer van de Camino is voor mij toch een beetje meer op afstand.

Donderdagmorgen stond Leon op het programma. Een drukke stad met ook hier weer mooie dingen te bekijken. De enorme Gotische kathedraal (straks krijg ik er nog verstand van; het moet niet gekker worden) was opnieuw heel erg mooi, waarbij vooral de enorme, hoge en gekleurde ramen er uit sprongen.

Ik heb nu bijna 2600 km gereden en het is nog 200 km naar Santiago. Of ik dat in twee of drie dagen doe, weet ik nog niet. Er moet veel worden geklommen en er is veel te zien onderweg. Ik zie wel.

Hartelijke groeten, Jan

  • 14 Juli 2013 - 13:03

    Ans Vogels:

    Hallo Jan, mooie foto van jou bij het Cruz de Ferro. Je bent er al bijna!!
    In El Burgo Ranero heb ik geluncht op een "terrasje". Er zat ook een ander stel pelgrims, Spanjaarden uit het zuiden. Zij verontschuldigden zich vanuit een soort plaatsvervangende schaamte voor de staat waarin het plaatsje verkeerde.
    Trouwens, die eentonige saaiheid is heerlijk als je loopt, soms ben je zo in gedachte geweest dat je niet meer weet of je nou 1 of 3 uur hebt gelopen.
    Nog heel veel succes, buen camino, Ans

  • 14 Juli 2013 - 15:41

    Pier Gonggrijp:

    Geweldig om te lezen Jan, ook vanuit de luie stoel in Kroatië. we vroegen ons af: hoe ga je straks terug?

  • 15 Juli 2013 - 19:30

    Hennie:

    Wat een berg stenen Jan, er zijn wel heel veel mensen langs gekomen. Fijn dat je mooi weer hebt, volgens onze weer man regende het daar nog al eens deze week, maar je bent vast tussen de buien door gegaan.
    Het laatste stukje nog dan heb je de tocht volbracht, wat een prestatie, ga je nog naar de cabo finisterre ?

    succes met het laatste stukje, mvg Hennie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Op de ligfiets van Nijeveen naar Santiago de Compostela.

Actief sinds 24 April 2013
Verslag gelezen: 780
Totaal aantal bezoekers 21872

Voorgaande reizen:

16 Juni 2013 - 02 Augustus 2013

Op de ligfiets naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: