Het is hier nu lekker weer - Reisverslag uit Châtelus-le-Marcheix, Frankrijk van Jan Woerdt - WaarBenJij.nu Het is hier nu lekker weer - Reisverslag uit Châtelus-le-Marcheix, Frankrijk van Jan Woerdt - WaarBenJij.nu

Het is hier nu lekker weer

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

27 Juni 2013 | Frankrijk, Châtelus-le-Marcheix

Hallo allemaal,

Ik heb begrepen dat het weer in Nederland niet goed is, maar hier is het nu lekker. Rond de twintig graden, af en toe zon en droog. Prima fietsweer.

Ik zit nu in Chatelus le Marcheix, ca 30 km onder La Souterrain. Helaas een totaal uitgestorven plaatsje waar helemaal niets is. De camping is formeel nog dicht maar ik mocht er toch staan. Ik had gelukkig nog eten bij me.

De rit vandaag was heel erg mooi. Het is hier nu een stuk heuvelachtiger en het is af en toe goed klimmen. Anders dan waar ik nu zit, ben ik vandaag door een heleboel leuke plaatsjes gekomen. Ik ben gestopt bij twee kastelen, een heel apart kerkje in Neuvy St Sepulcre en een grote abdij. De route die ik volg is helemaal beschreven en van ieder deel is aangegeven welke bezienswaardigheden er zijn. Omdat ik volledig op de GPS rijd, gebruik ik de boekjes vooral om te weten wat er onderweg is.

Afgelopen maandag heb ik Vezelay bekeken. Een schitterend stadje met een enorme en mooie kerk. Ik heb hier ook nog een stukje van een soort dienst bijgewoond. Hoewel ik er geen klap van verstond, was het wel indrukwekkend daar te zijn op een plaats waar al eeuwen lang pelgrims samenkomen.

Na Vezelay ging de route twee dagen door een glooiend landbouw gebied. Een mooie route maar met niet zo heel veel opvallende dingen. Het gebied was wel een stuk vriendelijker dan noord Frankrijk. De stad Never was niet veel bijzonders.

Dinsdagavond heb ik geslapen in een pelgrimsherberg van een oud legerpredikant. Dat was wel leuk en de mensen waaren heel vriendelijk. Er was nog een Franse wandelaar. Aardige vent maar hij snurkte wel.

Ik heb de afgelopen dagen weer aardig wat kilometers gemaakt en als het goed is kom ik zaterdagavond in Rocamadour aan. Mogelijk blijf ik daar een hele of halve dag.

Ik heb deze keer geen foto's bijgevoegd omdat ik hier geen wifi heb.

Het gaat heel goed met me en ik vermaak me nog steeds uitstekend.

Groeten, Jan

  • 29 Juni 2013 - 12:23

    Evelyne:

    Goed hoor Jan, zo reis ik een beetje mee. De plaatsjes en gebieden die je beschrijft ken ik nog van de reisjes door Frankrijk met ons tentje! Je doet het fantastisch zo te horen! XXX Evelyne.

  • 29 Juni 2013 - 13:06

    Anja En Petra:

    Ha Jan, dank voor je uitgebreide verslag, wat een heerlijk avontuur, qua weer mis je inderdaad hier niets, veel succes en geniet ervan, hartelijke groet

  • 29 Juni 2013 - 13:10

    Dick Sinnige:

    Beste Jan, het is leuk om te lezen en te volgen. Zeker als je net als ik deze route dwars door België en Frankrijk net zo hebt gereden. Wij hadden bij lange na niet zulke forse etappes, maar dat maak er de pret niet minder om. Ik heb bij het noemen van de verschillende plaatsjes direct beelden. De kleine dorpen met de enorme kerken. Het golvende landschap van Noord Frankrijk met de enorme wuivende graanvelden, maar ook de verlatenheid. De blik op Vezelay, de kerk.Prachtig!
    Hartelijke groet
    Dick Sinnige

  • 29 Juni 2013 - 19:23

    Hennie Kalkman:

    Hallo Jan,

    Ik probeer de route een beetje bij te houden in Maps, zodat ik kan zien waar je reist, het word wel steeds warmer en heuvelachtiger maar het is er prachtig. Fijn dat je nog steeds zo geniet van de mooie omgeving.
    Rustig doorgaan met dat trappen.

    succes, Hennie.

  • 29 Juni 2013 - 22:18

    Ans Vogels:

    Goed bezig Jan!! Je zit nu als een echte pelgrim, lekker primitief op een lege camping. Zijn de douches al warm? Als je eenmaal in de Dordogne bent zal het wel drukker worden en straks komen de serieuze bergen eraan. Ik wens je nog veel succes, buen camino, groeten Ans

  • 29 Juni 2013 - 22:52

    Jeanne En Kees :

    Dag Jan,

    nog lekker genieen van je mooie tocht. We horen straks de verhalen wel!
    hartelijke groet.

  • 30 Juni 2013 - 07:22

    Rene En Gonny:

    Hallo Jan.

    Volgens ons ga je als een speer.
    Gisteren met Gea ,je schoonmoeder en je zoon naar culinair Meppel geweest.
    Erg gezellig en lekker gegeten

    Goede reis verder

    Gonny en Rene

  • 30 Juni 2013 - 15:04

    Lex:

    Hoi Jan,

    Leuk je zo te kunnen volgen. Frankrijk is wel een fantastisch land. Hebben we mooie herinneringen aan.

    Succes
    Lex

  • 30 Juni 2013 - 23:04

    Joke En Stef:

    Ha Jan,

    Fijn om je zo te kunnen volgen. ik had niet bedacht dat je onderweg ook van alles zou gaan zien! Wat doe je dan met fiets en bagage als je dingen gaat bekijken. Zo lezend vind ik dat je met een echte pelgrimstocht bezig bent. Alleen over Gods wegen, om je heen kijken, beetje denken en mijmeren! Dan weer alleen bezig met fietsen om de berg te bestijgen en dan weer rustiger door het mooie landschap de pedalen rond draaien. Kortom genoeg inspiratie voor what to do als je deze tocht achter de rug hebt. verheug me nu al op je verhalen in aug in Zeeland.
    Benieuwd naar je volgende verslag. groet, Joke en Stef

  • 02 Juli 2013 - 15:14

    Boukje En Bart:

    Hoi jan. Heb even internet op terras. Het gaat je goed dus. Mooi avontuur hier in het zuiden is het warm, dus maak beide borsten maar nat voor de komende tijd. Veel liefs uit de Dròme van ons allemaal. Boukje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Op de ligfiets van Nijeveen naar Santiago de Compostela.

Actief sinds 24 April 2013
Verslag gelezen: 586
Totaal aantal bezoekers 21904

Voorgaande reizen:

16 Juni 2013 - 02 Augustus 2013

Op de ligfiets naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: