Strijd tegen de elementen - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Jan Woerdt - WaarBenJij.nu Strijd tegen de elementen - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Jan Woerdt - WaarBenJij.nu

Strijd tegen de elementen

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

24 Juni 2013 | Frankrijk, Vézelay

Hallo allemaal.

Uit een aantal reacties heb ik begrepen dat mijn positie in Zuid Afrika werd aangegeven. Ik was er niet stiekem tussen uit geknepen, het was een foutje van de app. Deze app werkt overigens helemaal niet goed. Zodra ik in Belgie was kreeg ik geen verslagen meer verstuurd. Ik mail nu mijn verslagen naar Wim en die zet ze op de site.

Ik zit nu in Vezelay. Dit is een prachtig oud stadje met een heel mooie Romaanse kathedraal uit de 12e tot 14e eeuw. Ik ben hier gistermiddag (zondag) aangekomen en heb vandaag een rustdag om het stadje te bekijken.

De afgelopen dagen was een beetje de strijd tegen de elementen. Het heeft regelmatig geregend en er stond een harde wind tegen. Toch heb ik me prima vermaakt. Vrijdag en zaterdag ging het door uitgestrekte landbouwvelden, kaal en verlaten. Heel bijzonder met mooie luchten boven de velden. Ook de dorpjes waren heel erg stil. Opvallend waren in dit deel de vele herinneringen aan de eerste wereldoorlog. In de meeste plaatsjes stond wel een monument. Het andere bijzondere de afgelopen dagen was de grote hoeveelheid enorme kerken in soms heel kleine plaatsjes. Ik wist dit wel uit de boekjes, maar het is toch opvallend als je het in het echt ziet. De route liep via Chalon en Champagne, Troyes, Auxerre en nu Vezelay.

Ik ben een aantal leuke mensen tegen gekomen. Ik heb twee keer met een stel uit Havelte op de camping gestaan, ben een man tegen gekomen die alle dingen uit de eerste WO langs fietste en heb zaterdag een groot deel van de dag met twee Belgen samen gefietst die op de racefiets en met minimale bagage in 19 dagen naar Santiago willen fietsen. Tegen de wind was dat wel prima met z'n drieen, maar het was wel een ouderwets potje jakkeren (wel in Grupetto-shirt GertJan). Hier op de camping staan twee dames die een deel van de route fietsen. Gisteravond heb ik met een man gegeten die vanuit hier een paar dagen gaat fietsen.

Morgen ga ik verder richting Never. Ik heb tot nu toe ruim 900 km gefietst en het gaat voorspoedig (ik heb zelfs een nieuwe waslijn).

Groetjes, Jan

  • 24 Juni 2013 - 13:30

    Monique:

    Ha Jan, wat ga je snel! En je hebt zelfs ook nog tijd om stadjes te bezoeken! Vézelay kennen we, prachtig! We stonden eens een weekje op de camping in St. Père, onderaan de berg. Leuk, al die ontmoetingen! Heb je al eens uitgebreid op z'n Frans een lunchmenu gegeten? Tja, daar ben ik dan weer benieuwd naar ;-). Groetjes en succes!

  • 24 Juni 2013 - 14:39

    Pier Gonggrijp:

    Gaat lekker Jan.

  • 24 Juni 2013 - 14:57

    Boukje:

    Hoi Jan. Gaat goed. Jammer van het weer. Komt goed. Wij zitten nu en famille in chaudebonne, dròme provençale. In een mooi oud huis met beaucoup de espace om ons heen en een prachtig uitzicht op de bergen. Stralend weer. Alleen vanochtend even fris. Vanaf terras in Nyons nu groet van B&B.

  • 24 Juni 2013 - 20:17

    Marcel:

    Hallo Jan,
    Ongeloofelijk dat je nu al zo'n eind in Frankrijk zit. Je gaat werkelijk als een speer. Leuk om je te volgen. En tsja, dat weer. Op zich is elk weer mooi weer als je ervan weet te genieten. Ik hoop wel dat je de spullen 's nachts weer droog krijgt. Wens je een goed vervolg met mooie ervaringen toe.

  • 24 Juni 2013 - 21:02

    Gertjan Holterman:

    Super Jan! Dat is het eerste Grupetto shirt in Noord Frankrijk, maak je nog even een fotootje voor op het Twitter account? Groet en succes! Gertjan

  • 27 Juni 2013 - 19:19

    Hennie Kalkman:

    Hallo Jan,
    Fijn dat het fietsen zo goed gaat, je schiet al mooi op, en beleeft van alles lees ik. Hou ons op de hoogte van je belevenissen. Groeten Hennie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Op de ligfiets van Nijeveen naar Santiago de Compostela.

Actief sinds 24 April 2013
Verslag gelezen: 549
Totaal aantal bezoekers 21904

Voorgaande reizen:

16 Juni 2013 - 02 Augustus 2013

Op de ligfiets naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: