Het is mooi geweest - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Jan Woerdt - WaarBenJij.nu Het is mooi geweest - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Jan Woerdt - WaarBenJij.nu

Het is mooi geweest

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

19 Juli 2013 | Spanje, Fisterra

Lieve mensen,

Aan alles komt een einde. Na 33 dagen, 3036 km, 25531 hoogtemeters klimmen, schitterende steden, mooie dorpjes, prachtige natuurgebieden en bergen, heel veel kerken, iets minder koffiebroodjes bij lokale bakkertjes, de nodige koude biertjes en een paar flessen wijn, ben ik uitgefietst.

Afgelopen dagen ben ik naar de kust geweest. Eerst naar Cabo Finisterre (foto) en daarna naar het noordelijker gelegen Muxia. Finisterre is het einde van de Camino en de foto is gemaakt bij km paal 0,0. Muxia is een punt waar ook veel mensen nog heen gaan en speelt oa een rol aan het einde van de film "The Way" over de Camino (aanrader).
Het was lekker om na het drukke Santiago nog een paar dagen naar de kust te gaan, de zee te zien en lekker aan het strand te liggen. Het weer is met zon en 32 graden nog steeds heel lekker. Gistermiddag ben ik weer in Santiago aangekomen. Vandaag lever ik de fiets in voor transport naar Nederland en het weekeinde vlieg ik terug.

Ik heb genoten van mijn tocht. Naast de sportieve uitdaging heb ik heel veel gezien en leuke mensen ontmoet. Wat stromen pelgrims in de loop der eeuwen hebben nagelaten op deze route is ongelooflijk en het steeds weer veranderende landschap was heel boeiend. Voor wat betreft de route is het deel in Spanje bijzonder vanwege de Camino, maar vond ik het deel in Frankrijk eigenlijk het mooist. Van de keuze voor de ligfiets heb ik geen moment spijt gehad. Ik vond mijn fiets de ideale keuze voor een tocht als deze, waarbij met name het comfort een groot voordeel is.

De hamvraag is natuurlijk of deze tocht me heeft gebracht wat ik er van had verwacht. Het antwoord is ja. Ik vond het heerlijk om me alleen maar bezig te houden met fietsen, eten en een camping vinden en te genieten van de dingen die ik tegen kwam. Geen agenda, geen nieuws, geen wekker; heerlijk.
Deze tocht was een mooie manier om me los te maken van 38 jaar werken bij de Landmacht. Ik heb nieuwe energie opgedaan en heb zin om nieuwe dingen te doen en te beginnen aan een nieuwe periode in mijn leven, samen met Gea.

Hartelijke groeten, Jan

  • 19 Juli 2013 - 10:14

    Boukje (en Bart):

    Hee Jan. Gefeliciteerd met dit resultaat. Het belangrijkste is dat je verwachtingen van deze tocht en de effecten ervan zijn uitgekomen. Daar ging het om. Wat daarbij komt is meegenomen. Leuk dat je ook nog naar de kust bent geweest. Lekker uitwaaien. Nog gezwommen, of toch nog een beetje te koud? ;-) zal wel even wennen zijn terug in Nijeveen. Maar je kunt savonds altijd nog je tentje opzetten in de tuin. Spaans muziekie op de achtergrond; " lekker man" zou Gea zeggen. We zien je binnenkort. Groet uit Gouda. Xx. BB.

  • 19 Juli 2013 - 10:33

    Pier Gonggrijp:

    Jan, van harte gefeliciteerd met het slagen van jouw missie in alle opzichten. We hebben genoten van je reisverhalen. Straks weer lekker thuis bij Gea en de familie en alleen nog maar dingen doen die je boeien. Vrijheid.
    Hartelijke groeten, Pier en Grietje

  • 19 Juli 2013 - 12:05

    Egbert Knorren:

    Jan,
    Ik heb genoten van jouw reisverslagen en heb diep respect voor de prestatie! Chapeau.
    Mvg, Egbert

  • 19 Juli 2013 - 12:26

    Rob Cohen:

    Fantastisch dat je het hebt volbracht Jan, alle respect!
    Froukje en ik wensen je een goede thuisreis.
    Tot ziens en hartelijke groeten.

  • 19 Juli 2013 - 13:43

    Hennie:

    Jan, van harte gefeliciteerd.

    We hebben genoten van jou verslagen en zo de tocht mee beleeft, fijn dat jij ook zo hebt genoten. We wensen je wel thuis, en spreken elkaar wel weer.

    tot ziens, Hennie.

  • 19 Juli 2013 - 17:43

    Sibille En Jan:

    Ha Jan, geweldig wat een prestatie. Gefeliciteerd! En nu naar huis, nagenieten, vertellen, foto's bekijken en vooral afkicken. In ieder geval een geweldige ervaring.En een prachtige manier om afscheid te nemen van 38 jaar werken. En nu op naar de volgende uitdaging. WE horen graag de verhalen en de foto's horen daarbij. Goede terugreis. Geniet nog zaterdag/. En tot ziens

  • 19 Juli 2013 - 20:35

    Linda, Hans, Jeroen En Sandra:

    Hallo Jan,
    Gefeliciteerd met het behalen van deze enorme prestatie. Voor ons jammer dat je er bent want nu moeten we je reisverslagen missen. ;-))))
    Geniet nog van de laatste dag in Spanje en een goede terugvlucht toegewenst.
    Groeten,
    Linda, Hans, Jeroen en Sandra

  • 19 Juli 2013 - 22:00

    Harry En Mieke:

    Hallo Jan,
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie.Wij hebben ook genoten van de prachtige reisverslagen.Wij wensen je een goede reis naar huis en spreken je.
    Weet je al wat je volgende uitdaging wordt?
    Groeten, Harry en Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Op de ligfiets van Nijeveen naar Santiago de Compostela.

Actief sinds 24 April 2013
Verslag gelezen: 741
Totaal aantal bezoekers 21864

Voorgaande reizen:

16 Juni 2013 - 02 Augustus 2013

Op de ligfiets naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: