Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jan Woerdt - WaarBenJij.nu Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jan Woerdt - WaarBenJij.nu

Santiago

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

15 Juli 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

Beste mensen,

Het fietsdoel is bereikt, ik ben gistermiddag (zondag) in Santiago aangekomen. Voor het laatste stuk toch maar gekozen om het in twee dagen te fietsen in plaats van drie. Het was wel warm en veel klimmen, maar uiteindelijk prima te doen. Ik had na 4 weken fietsen ook een beetje het idee van: ik wil er nu zijn.

In Santiago gelijk naar het plein voor de kathedraal gereden en daarna naar het pelgrimsbureau. Eigenlijk ging het allemaal een beetje snel en had ik meer het idee, nu eerst een biertje, dan dat ik me het bijzondere van deze reis realiseerde.
Aan het einde van de middag naar de camping gegaan. Er zijn hier nog meer Nederlanders die gefietst hebben en ook doorgaan naar Finisterre. Is erg gezellig.

Vanmorgen ben ik in alle rust de stad in gegaan en heb ik om 1200 de pelgrimsmis bijgewoond. Op dat moment dringt het bijzondere van deze reis wel door. Ik vond het een heel bijzondere ervaring om met pelgrims uit de hele wereld deze dienst bij te wonen. Dan besef je dat al deze mensen, allemaal met hun eigen verhaal en op hun eigen manier, de reis naar Santiago hebben gemaakt.
Het slingeren van het wierrookvat aan het einde van de dienst is spectaculair.
Na afloop van de dienst, en het bekijken van de kerk, heb ik nog een poosje op het plein gezeten om alles een beetje te laten bezinken.

In Santiago is een Nederlandse huiskamer, bezet door vrijwilligers, waar je allemaal praktische informatie kunt krijgen. Heel vriendelijke mensen, lekkere koffie en ik heb meteen mijn terugreis kunnen regelen. De bedoeling is morgen richting kust te gaan, eerst naar Finisterre en daarna naar Muxia, en komend weekend terug naar huis.

De foto's zijn van gisteren voor de kerk en van de dienst van vandaag. Later deze week het laatste verslag vanaf de kust.

Hartelijke groeten, Jan

  • 16 Juli 2013 - 08:49

    Gerard De Vries:

    Ha Jan,

    Gefeliciteerd. Voor een pelgrim zijn er nog meer heilige doelen. Wat dacht je van een fietstocht naar Rome of Jeruzalum?
    Voor mij lijkt het alsof je het in een verbluffende tijd hebt gedaan.
    Bedankt voor al je reisimpressies en goede reis terug.

    Groet Gerard


  • 16 Juli 2013 - 09:15

    Henk En Femmy:

    Jan, van harte gefeliciteerd. Wat een prestatie in zo'n korte tijd. Geniet nog even van de omgeving en alvast een goede reis terug.
    Groet henk en Femmy

  • 16 Juli 2013 - 09:31

    Gertjan Holterman:

    Hoi Jan,

    Van harte met het behalen van je doel, geniet er vooral nog even van. Binnenkort kan je weer gewoon rechtop fietsen....:-)) De club is trots op je! Goede reis nar huis.

    Groet, Gertjan

  • 16 Juli 2013 - 09:31

    Tom:

    Gefeliciteerd! Een puike prestatie!

  • 16 Juli 2013 - 10:01

    Marcel:

    Jan,

    Ik had er geen enkele twijfel over dat je dit in rap tempo voor elkaar zou hebben. Van harte met deze prestatie. Vraag is nu of dit verslavend werkt. Zijn er al plannen in de maak om de wereldbol rond te fietsen? We zien je dan wel bij Hart van Nederland, Knevel en vd Brink en zo. Mocht je nog een uitgebreider verslag gaan maken van de reis naar Santiago, ik houd me aanbevolen. Goede reis verder naar de kust en geniet ervan.

  • 16 Juli 2013 - 11:04

    Pier Gonggrijp:

    Hey Jan, geweldig dat je deze louterende tocht zo overtuigend hebt volbracht. Nogmaals ons respect. Veel plezier in Finistère en een voorspoedige terugreis naar je geliefden.

  • 16 Juli 2013 - 13:30

    Dick:

    Jan,
    Gefeliciteerd! Ik hoop dat deze pelgrimstocht je met een heerlijk leeggewaaid hoofd naar een nieuw deel in je leven brengt.
    We zien elkaar wel een keer in Nijeveen of Steenwijk.
    Groet, Dick

  • 16 Juli 2013 - 14:28

    Froukje Van Eijk En Rob Cohen:

    Dag Jan, ik heb de reisverslagjes die Rob kreeg meegelezen en verbaas me over het (ogenschijnlijk) gemak waar jij mee langs 's Herenwegen fietst! Oke, je had een einddoel en nog spiritueel ook, maar toch! Ik kan me voorstellen dat de pelgrimsmis heel bijzonder is om mee te maken. Petje af voor jou! Nu nog " even" naar de kust die daar ook spectaculair moet zijn. Dan is ws je hoofd leeg en heb je afstand genomen van het Leger. Wij wensen jou een fantastische "rest van je leven" toe! Lieve groet en veilige thuisreis, Froukje en Rob.

  • 16 Juli 2013 - 17:33

    Lilian En Frank:

    Hallo Jan, van harte gefeliciteerd met het vervolmaken van je trip!
    Wij hebben met veel plezier meegelezen en zullen je verslag missen:-)
    Vier weken is toch sneller dan verwacht.
    Hoop dat je ervan genoten hebt en ook nu nog...
    Goede terugreis!
    Frank en Lilian

  • 16 Juli 2013 - 17:57

    Hennie:

    Hallo Jan,
    Gefeliciteerd met het bereiken van je doel en dat ik een snellere tijd dan je had verwacht. Mooi om met alle pelgrims dat mee te maken, dat doet je toch wat.
    Goed reis naar finisterre, ik blijf je volgen.

    Groet, Hennie.

  • 16 Juli 2013 - 19:21

    Jan En Corrie Van Ewijk:

    Hallo Jan
    Wat een avontuur.Gefeliciteerd met het berijken van je doel.Wij hopen dat je er er van genoten heb.
    Het is wel snel gegaan.Leuk al die mails te lezen We bewaren ze allemaal.
    Goede reis terug.
    Jan en Corrie.

  • 16 Juli 2013 - 21:29

    Pieter Clausing:

    Ha Jan, wat een mooie reis en prachtig verslag heb je gemaakt. Moet toch wel bijzonder zijn om weg van alle dagelijkse dagelijkse drukte in je eentje zo'n reis te ervaren. Was erg leuk om te volgen. Ik wens je nog een mooie afsluiting en goede terugreis. Groet Pieter

  • 16 Juli 2013 - 23:08

    Andy En Kris Pope:

    Hallo Jan,

    Wat een uitstekende prestatie. Gefeliciteerd met je aankomst in Santiago. Jij heb duidelijk veel gezien onderweg en de berichten en fotos vonden wij erg leuk. Wij wensen je een rustige paar dagen zonder fiets (!) en een goede terugreis. Wij zijn in Nederland op bezoek voor Lhee Dag (10 Augustus) en hopen jullie beiden te zien.

    Groeten vanuit Upavon, Engeland.

    Andy en Kris

  • 16 Juli 2013 - 23:12

    Evelyne:

    Jan, van harte! Nooit een moment twijfel gehad over hoe de reis zou gaan. Je bent op schema of ervoor. Een mooie ervaring erbij en mooie verhalen om te delen! Nog een stukje te goed om naar uit te kijken! Veel groeten, Evelyne XXX.

  • 17 Juli 2013 - 12:10

    Lex:

    Hoi Jan
    Gefeliciteerd met je bijzondere prestatie! Dat heb je snel gedaan zeg! Weet je nu ook wat je met je nieuwe leven aanmoet? Ik hoor het nog wel.

  • 17 Juli 2013 - 14:15

    Marry+paul:

    Jeetje Jan - het is gedaan!
    Doel behaald - moet een fantastisch gevoel zijn ! Misschien nu ook een beetje katerig, want ja ..lang naar uitgekeken en nu voorbij. Maar de wereld ligt aan je voeten (wielen).
    Heb 't nog even heerlijk!

  • 17 Juli 2013 - 19:42

    Ans Vogels:

    Hallo Jan ,
    Van harte gefeliciteerd met deze topprestatie. Het is vast niet je laatste, er zijn nog heel veel interessante bestemmingen. Maar deze kunnen ze je niet meer afnemen!! Zeker omdat je er een mooi bewijs van ontvangt, om in te lijsten. En dat wierookvat is een belevenis!!

    Goede reis naar Finisterre en een langzame terugreis toegewenst, om af te kicken.

    Groeten Ans

  • 17 Juli 2013 - 21:01

    Anja En Petra:

    Ha Jan, jeetje je bent er al! Gefeliciteerd hoor met deze bijzondere prestatie!! Peet had al gereageerd en ik er dus nog even achteraan. Nu nog even een beetje uitpuffen en dan weer op naar het honk. Ook fijn lijkt mij en niet in de laatste plaats voor Gea.
    Goede terugreis en behouden thuiskomst en dan lekker samen bijpraten in jullie mooie optrekje.
    Heb het goed en een hartelijke groet ookl nog een keer van Petra, Anja

  • 22 Februari 2014 - 10:55

    Marja De Meijer:

    Jan, wat ontzettend leuk om jou verslagen te lezen. Kreeg side van Mireille doorgestuurd. Wij gaan dit jaar op de fiets naar Santiago. We vertrekken op 29 mei en zijn 29 juni weer thuis. John en ik hebben er zin in. Vorig jaar zijn wij van Apekdoorn naar Rome gefietst. Onze reis hebben we gevolgd via de boejes van Hans Reitsma. Ook ern echte aanrader. Ben benieuwd of jij ook nog andere fietstochten gaat doen. Wij fietsen op hybride fietsenmet 28 versnellingen. Heel goed te doen.
    Groeten van John en Marja de Meijer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Op de ligfiets van Nijeveen naar Santiago de Compostela.

Actief sinds 24 April 2013
Verslag gelezen: 1068
Totaal aantal bezoekers 21857

Voorgaande reizen:

16 Juni 2013 - 02 Augustus 2013

Op de ligfiets naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: